Huishoudelijk regelement 2021

ALGEMEEN

ART. 1            Dit huishoudelijk reglement is samengesteld overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 17 en 18 van de statuten.

 

ART. 2            Onder volkstuin wordt verstaan een perceel grond, behorende tot een volkstuincomplex, dat uitsluitend voor eigen of                         gezinsgebruik wordt benut voor het kweken van bloemen, planten, kruiden, fruit en/of groenten.

                       Indien geconstateerd wordt dat een lid, door pacht van een perceel, dit gebruikt om de opbrengst te verkopen, zal dit                         lid met onmiddellijke ingang de pacht worden ontzegd.

 

ART. 3            Personen die lid wensen te worden geven zich op bij het bestuur van de vereniging. De secretaris plaatst de namen,                             naar het tijdstip van aanmelding, op een wachtlijst. De kandidaat-leden kunnen, in volgorde van de wachtlijst, als lid                             van de vereniging worden toegelaten zodra een tuin ter beschikking komt.

                        Elk lid kan een partner als medelid aanmelden. Een medelid heeft dezelfde rechten en plichten als een gewoon lid. Zowel                                gegevens van de ledenlijst als van de wachtlijst worden niet aan leden of derden verstrekt zonder toestemming van het                                    bestuur en van betreffend lid.

 

ART. 4            Elk lid wordt geacht op de hoogte te zijn van de statuten en het huishoudelijk reglement en verbindt zich aan de                                   daarin  opgenomen bepalingen. Berichtgeving tussen bestuur en leden vindt plaats middels E-mail.

                       Elk lid ontvangt bij aanvang van het lidmaatschap digitaal een exemplaar van zowel de statuten als van het reglement.                         Bestuursleden en beheerder hebben te allen tijde toegang tot de tuinen voor controle op de naleving van de reglementaire                             bepalingen.

 

TUINEN, HUURVOORWAARDEN EN OPZEGGINGEN

 

ART. 5a           Elk lid krijgt een perceel toegewezen, waarvan de grootte naar behoefte is. Nieuw toe te wijzen kavels worden uitgegeven                          in een veelvoud van 50m2 waarbij aangetekend, dat de te huren oppervlakte niet meer dan 200m2 per lid bedraagt.

ART. 5b           Het lid is verplicht het inschrijfgeld/sleutelgeld en sleutelborg eenmalig bij aanmelding te voldoen en vervolgens de                                 contributie voor het volgende jaar steeds voor 1 februari van dat volgende jaar geheel te voldoen.

ART, 5c           Het is aan de Algemene Leden Vergadering de hoogte van het inschrijfgeld, contributie voor zowel een lid als een medelid,                               perceelhuur en sleutelborg vast te stellen.

 

ART. 5d           Het verschuldigde bedrag moet worden overgemaakt op bankrekening   NL 96 INGB 0007231679 t.n.v.                                                      penningmeester Volkstuinvereniging Stratum. Bij betalingsproblemen kunt u contact opnemen met de                                                    penningmeester.

ART. 6            De opzegging van het lidmaatschap moet uiterlijk twee maanden voor het beëindigen van het lopende kalenderjaar                             schriftelijk geschieden; dus vóór 31 oktober. Indien dit niet tijdig is gedaan is men verplicht de contributie/pacht over                           het daaropvolgende jaar te voldoen.

 

ART. 7            Elk lid is verplicht:

  1. De paden voor algemeen gebruik, die grenzen aan zijn perceel, te onderhouden en onkruidvrij te houden.
  2. De op zijn perceel gelegen afrastering te onderhouden c.q. te repareren/vervangen/verwijderen.
  3. Ieder lid wordt geacht mee te werken aan het onderhoud van het tuincomplex.
  4. Groenvoorzieningen nabij zijn/haar tuin onkruidvrij te houden.
  5. Aanwijzingen hieromtrent van het bestuur op te volgen.
  6. Het bestuur c.q. de beheerder te informeren als hij of zij voor bepaalde tijd niet in staat is de tuin te kunnen onderhouden.

 

ART. 8a           Ieder lid heeft de vrije beschikking over het aan hem/haar toegewezen perceel, doch is verplicht dit in zijn geheel van                            aanvang af in goede staat te brengen en geregeld te onderhouden. Bij niet-naleving hiervan zal het bestuur het                                      betreffende lid hierop aanspreken. Bij blijvende verwaarlozing van de tuin door het lid zal het bestuur de                                                maatregelen  treffen zoals die in dit huishoudelijk reglement in artikel 13 zijn omschreven.

 

ART. 8b           Een ten opzichte van het hoofdpad ingesloten perceel geeft altijd recht van overpad van het “insluitende” perceel.

 

ART. 9            Elk lid zal de tuin zelf ordelijk bewerken en gebruiken en deze noch geheel, noch gedeeltelijk aan anderen in                                           onderhuur of gebruik afstaan.

 

ART. 10          Het lid zal zorgdragen, dat noch door hem/haar, noch door anderen uit zijn/haar huishouden overlast aan andere                                  leden wordt bezorgd.

 

ART. 11          Het is aan elk lid verboden opstallen te plaatsen, behoudens die opstallen die na overleg en voorafgaand aan de                                      plaatsing door het bestuur zijn goedgekeurd.  Art. 17a geeft nog een nadere toelichting. Evenmin is het toegestaan                                      tuinafscheidingen van prikkeldraad of braamstruiken en dergelijke te maken. Hagen tot maximaal 75 cm zijn alleen                                toegestaan als ze op het eigen perceel staan.

 

ART. 12          Het is ieder lid verboden:

  1. Greppels te graven door of langs de paden
  2. Buiten het perceel afval te werpen; de sloten of paden te verontreinigen.
  3. Waterkeringen te maken.
  4. Dieren op de tuin te houden met uitzondering van konijnen en pluimvee en dan pas in overleg met het bestuur. Aan één imker kan worden toegestaan bijen te houden op een door het bestuur aangewezen plaats. Dit alles natuurlijk onder ristrictie dat dierenwelzijn nooit in het gedrang komt.
  5. Chemische (synthetische) bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
  6. Stoffen te gebruiken, waarvan redelijkerwijze kan worden vermoed of verwacht dat deze de verontreiniging van de bodem ten gevolge kunnen hebben, tenzij hiervoor het bestuur schriftelijk toestemming heeft gekregen van B en W van de gemeente Eindhoven.
  7. Enig eigendom van de vereniging, op het complex aanwezig, te beschadigen.
  8. Ongevraagd of zonder diens toestemming het perceel van een ander lid te betreden of op enigerlei wijze iets te doen op diens perceel zonder toestemming.
  9. Geluidsoverlast te veroorzaken (bijvoorbeeld met transistorradio’s of anderszins)
  10. Papavers, hennep en andere bij wet verboden planten op zijn/haar perceel te verbouwen.
  11. Chemisch afval, olie etc. op zijn/haar perceel op te slaan, te storten of te begraven.
  12. Kadavers op zijn/haar perceel te begraven.
  13. Motorvoertuigen, met of zonder aanhangwagen, op het tuincomplex te rijden zonder toestemming van het bestuur, met inachtneming van het vermijden van overlast aan andere leden en beschadigingen aan paden en afrastering. Dit geldt niet voor het voorterrein.
  14. Zonder toestemming van het bestuur motorvoertuigen, aanhangers, caravans, e.d. te parkeren/stallen op het complex en tuinen en paden te gebruiken voor opslag van goederen niets uitstaande te hebben met het bedoelde in art. 2.
  15. Bomen of andere houtachtige gewassen, hoger dan 3.00 meter te hebben. Bovendien mogen deze bomen en gewassen geen overlast bezorgen aan aangrenzende percelen. (bv schaduw, overhangende takken etc.) E.e.a. geschiedt in goed overleg met de buren. Bij geschillen treedt art. 27 in werking.
  16. Op paden zand of grint te storten of specie aan te maken.
  17. Op of aan de kranen vaste aansluitingen of aftakkingen te maken.
  18. Tuinafscheidingen te maken hoger dan 75 cm.
  19. Open vuur dan wel houtgaskachels te stoken. Dit geldt ook voor het verbranden van tuinafval.
  20. Honden op het complex te brengen of te houden, tenzij ze kort zijn aangelijnd en geen uitwerpselen op het complex deponeren.
  21. Reclameborden op de tuin te plaatsen, zonder toestemming van het bestuur.
  22. Te collecteren op het complex
  23. Vangnetten of strikken te plaatsen, luchtbuksen en/of vuurwapens mede te nemen en te gebruiken op de tuin.
  24. Stenen of andere voorwerpen op de paden te gooien. Dit in verband met het maaien van de paden.
  25. Sproei-installaties te gebruiken. Als andere tuinders daar geen last van hebben mag wel via een tuinslang water getransporteerd worden van een waterpunt naar het eigen perceel.
  26. Struiken en bomen te snoeien tussen 15 maart en 15 augustus van elk jaar, ter bescherming van de vogelstand op het complex.

 

ART. 13          Leden die hun perceel verwaarlozen, die hun contributie en/ofpachtgeld niet op de gestelde tijd voldoen, die\                                        handelen in strijd met de reglementen en besluiten, die anderen aanhoudend en zonder noodzaak hinderen of                                    overlast bezorgen of die zich andermans goed toe-eigenen, worden door het bestuur direct de toegang tot het                                      complex ontzegd, waarbij het lidmaatschap en de pachtovereenkomst als beëindigd worden beschouwd. De reeds                                betaalde contributie en pachtgeld worden in geen geval terugbetaald. De sleutel van het complex dient ter plekke                                ingeleverd te worden.

 

ART. 14           Leden mogen in overleg met het bestuur hun tuin maximaal 1½ jaar door een ander laten onderhouden, waarbij diens                                   persoonlijke contactgegevens bekend dienen te zijn bij het bestuur. Tussentijds kan worden geëvalueerd of de                                                   werkzaamheden voldoende worden uitgevoerd. Eventuele overname kan slechts plaatsvinden via de wachtlijst.

 

ART. 15          Het lid dat de toegang tot het complex is ontzegd, of aan wie tussentijds het lidmaatschap is opgezegd, kan in beroep                         gaan bij de algemene ledenvergadering.

 

ART. 16          Het complex is het gehele jaar toegankelijk voor haar leden. Verblijf op de percelen is tussen een half uur na                                              zonsondergang en een half uur ‘vóór zonsopkomst niet toegestaan, tenzij met toestemming van het bestuur.

                        Het bestuur is verplicht om, indien de goede orde of de zedelijkheid dit vereist, het verblijf aan bepaalde personen te                          verbieden en deze van het complex te laten verwijderen.

 

ART. 17          Ieder lid heeft de verplichting om het gehele jaar bij binnenkomst en bij het verlaten van het tuincomplex de                                            toegangspoort op slot te doen.

 

ART. 17a        Het plaatsen van tuinhuisjes, kassen en schuurtjes gebeurt op eigen risico. Volgens het bestemmingsplan                                                “Buitengebied” van de gemeente Eindhoven mogen deze een maximale hoogte hebben van 2,5 meter.

 

ART. 17b        Bij het plaatsen van tuinhuisjes en kassen dient men een afstand van minimaal 60 centimeter te bewaren tot de                                    grenslijn van aangrenzende tuinen.

 

ART. 17c        Aan de voorkant van het complex, achter het toiletgebouw, bevindt zich een composthoop. Deze composthoop is                                 bestemd voor aardappelloof, tomatenloof, koolstronken en takken. Het overige tuinafval dient door het lid zelf te                                 worden afgevoerd of te worden gecomposteerd op het eigen perceel. Het storten op de composthoop dient zoveel                               mogelijk achteraan te gebeuren en pas na overleg met de beheerder

 

 

HET BESTUUR

 

ART.18a          Bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden. Zij worden gekozen voor de tijd van twee jaar en treden bij toerbeurt                          af na iedere zittingsperiode. Allen zijn herkiesbaar. De bestuursleden schrijven zich na hun verkiezing in bij de Kamer                            van Koophandel

 

                        Het dagelijks bestuur bestaat uit:

                        een voorzitter

                        een secretaris

                        een penningmeester

 

ART. 18b         Is gemachtigd een lid aan te wijzen dat onder haar verantwoordelijkheid als beheerder toeziet op de dagelijkse gang van                               zaken. De beheerder draagt zorg voor de verenigingsgebouwen, voor inkoop, gebruik en onderhoud van materialen en                                   gereedschappen. Hij ziet toe op de staat van onderhoud van de gemeenschappelijke gronden. Dit alles al dan niet                                           ondersteund door mede leden-vrijwilligers. (zie ook art. 7c).

 

ART. 18c         Is bevoegd, indien naar haar oordeel de algemene doelstelling van de vereniging daarmee gediend is, deel te nemen                           aan plaatselijke, regionale en/of landelijke samenwerkingsverbanden van gelijkgerichte verenigingen. Het bestuur                                 wijst  dan uit haar midden een afgevaardigde en een plaatsvervangende afgevaardigde aan.

 

ART. 19          De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen. Hij/zij is verplicht toe te zien, dat de statuten en                                            huishoudelijk reglement van de vereniging worden nageleefd en dat besluiten die op de algemene                                                            ledenvergaderingen worden genomen, worden uitgevoerd. Hij/zij is verplicht de overige bestuursleden en leden van de vereniging hierop te controleren en is dus medeverantwoordelijk voor de nalatigheden van andere bestuursleden, voor zover hij deze had kunnen voorkomen of goedmaken.

 

ART. 20          De secretaris is belast met de gehele correspondentie en administratie van de vereniging. Hij/zij nodigt de leden uit                              voor de jaarlijkse ledenvergadering, maakt de notulen van de vergadering en brengt verslag uit van en over de                                      vereniging op elke vergadering.

 

ART. 21          De penningmeester is belast met het financieel beheer van de vereniging. Hij int de contributies en andere gelden en                            houdt hiervan nauwkeurig boek, op de wijze waarop dit door het bestuur is bepaald. De penningmeester is te allen                              tijde verplicht om aan het bestuur of aan degene die door het bestuur is gemachtigd, alle inlichtingen betreffende zijn                          beheer te verschaffen, inzage te verstrekken in de bescheiden die hierop betrekking hebben, alsmede kascontrole                                toe  te staan.

                        Het beleggen van verenigingsgelden is niet toegestaan.

                        Door en uit de algemene ledenvergadering wordt een kascontrolecommissie gekozen, bestaande uit drie leden,                                    waaronder een reserve-lid, die allen geen deel uit mogen maken van het bestuur. De commissie onderzoekt achteraf                          het financiële beheer van het bestuur en brengt aan de algemene ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.                          Goedkeuringen door de algemene ledenvergadering van het verslag van de kascontrolecommissie strekt het bestuur                           tot décharge. Jaarlijks treedt één lid af. Het rooster van aftreding wordt de eerste keer tijdens de algemene                                             ledenvergadering vastgesteld bij loting. Vervolgens treedt dat lid af, dat twee jaar zitting heeft gehad (tussentijds                                   benoemden treden ten deze in de plaats van hun voorganger). Het reservelid treedt toe tot de commissie, terwijl                                   door de algemene ledenvergadering een nieuw reservelid wordt gekozen.

 

ART. 22          In een jaarlijks te houden algemene ledenvergadering zullen worden behandeld:

  1. het jaarverslag van de secretaris
  2. het jaarverslag van de penningmeester
  3. het verslag van de kascontrolecommissie
  4. de reglementaire verkiezing van de volgens rooster aftredende bestuursleden en die van de kascontrolecommissie
  5. de voorziening in eventueel bestaande vacatures, dit kandidaat-lid zal dan op de eerstvolgende algemene ledenvergadering worden voorgesteld en zijn/haar benoeming in stemming worden gebracht
  6. de zaken welke op de voorgeschreven wijze op de agenda voor deze vergadering zijn gebracht. Voorstellen voor deze vergadering moeten 10 dagen voor de vergadering, schriftelijk worden ingediend bij de secretaris. De uitnodiging voor deze vergadering zal tenminste 16 dagen van tevoren aan de leden worden toegezonden.

 

ART. 23          Wanneer een lid of bestuurder de belangen van de vereniging niet naar behoren behartigt of handelingen pleegt, in                             strijd met de goede zeden en gewoonten en daardoor de goede naam van de vereniging in gevaar heeft gebracht, kan                         deze door het bestuur van de vereniging worden geschorst.

                        De betrokkene moet in de gelegenheid gesteld worden de bestuursvergadering, waarin over de schorsing wordt                                    gesproken, bij te wonen en heeft aldaar het recht zich te verdedigen.

 

ART. 24          Het bestuur stelt zich op generlei wijze aansprakelijk voor schade, toegebracht aan percelen en/of gewassen van                                    leden.

 

ART. 25          Wijziging van dit reglement kan alleen geschieden op een eventueel speciaal voor dit doel vastgestelde algemene                                    ledenvergadering van de vereniging en wel met een meerderheid van tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige                                    stemmen van de aanwezigen.

 

ONTBINDING

 

ART. 26          De volkstuinvereniging kan worden ontbonden, indien daartoe door een bijzondere ledenvergadering wordt besloten,                          met tenminste 2/3 van de geldig uitgebrachte stemmen. Op deze vergadering moet tenminste 2/3 deel van de leden                            aanwezig zijn; mocht dit niet het geval zijn dan kan de vergadering niet doorgaan. Binnen vier weken belegt het                                      bestuur opnieuw een vergadering, met dezelfde agenda, waarop dan beslist wordt, ongeacht het aantal aanwezigen.

 

SLOTBEPALING

 

ART. 27          In alle voorkomende gevallen, waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

 

 

 

Eindhoven, 4 januari 2022    

 

Dit reglement is een wijziging op het huishoudelijk reglement van 2017.